Man kan altid vælge en tillidsrepræsentant ved myndigheder, hvor der er mindst fem tjenstgørende officerer, og hvor der er oprettet et samarbejdsudvalg.
Flere tillidsrepræsentanter ved samme myndighed
Ved nogle myndigheder kan det give mening at have flere tillidsrepræsentanter for officersgruppen.
Hvis der ved en myndighed er flere tillidsrepræsentanter, kan der blandt disse vælges en fællestillidsrepræsentant. Fællesrepræsentanten har ud over det almindelige tillidsrepræsentantarbejde også en koordinerende rolle for gruppen af tillidsrepræsentanter.
Hvis den lokale ledelse tillader det, kan der altså vælges mere end én tillidsrepræsentant og/eller en fællestillidsrepræsentant. Det kan for eksempel være relevant ved enheder eller myndigheder med stor geografisk spredning, flere forskellige lokaliteter eller med flere naturlige opdelinger af officersgruppen, for eksempel ved myndigheder med værnsspecifikke afdelinger eller lignende.
Sådan vælges en tillidsrepræsentant
Der er ikke som sådan formalia, der skal overholdes ved valg af en tillidsrepræsentant. Men det ligger naturligt for mange lokalafdelinger, at et valg gennemføres i forbindelse med en generalforsamling.
En afstemning kan også gennemføres via mail, hvor en eller flere kandidater præsenteres, og medarbejdergruppen afgiver stemme via svar på mailen. Således er der dokumentation for valgets gennemførelse. Denne procedure kan være relevant ved myndigheder med meget spredte enheder.
Hvis kun én kandidat stiller op som tillidsrepræsentant, bliver vedkommende automatisk valgt. Det vil sige, at er man utilfreds med en opstillet kandidat, må man selv stille med en anden kandidat. Hvis mere end én kandidat stiller op, er der afstemning, og valget foretages ved simpelt flertal. Der er ingen krav til, hvor mange der skal afgive stemme.
Hvem kan stille op?
Man skal være medlem af HOD – den forhandlingsberettigede organisation – for at kunne stille op som HOD tillidsrepræsentant. Ellers ville man ikke kunne repræsentere officersgruppen i spørgsmål om løn- og ansættelsesvilkår.
Hvem kan stemme?
Alle i medarbejdergruppen kan stemme ved valget af tillidsrepræsentant. Også medarbejdere, der har valgt at stå uden for HOD. Afholder man valg i forbindelse med en generalforsamling, skal ikke-medlemmer således også kunne deltage i denne del af forsamlingen.
Efter valget: Anmeldelse af tillidsrepræsentant
En ny tillidsrepræsentant skal anmeldes over for HOD og den lokale myndighed. Det foregår ved, at lokalafdelingen snarest efter valghandlingen via Mit HOD sender oplysninger om valg af tillidsrepræsentant til HOD sekretariat, som herefter sørger for skriftligt at anmelde disse over for myndigheden. Samme procedure gælder ved valg af nye suppleanter og fællestillidsrepræsentanter.
Valget er først gyldigt, når det er godkendt af HOD og anmeldt over for den lokale ledelse. Den valgte er dog beskyttet fra valgtidspunktet og indtil endelig afgørelse.
Tillidsrepræsentantudvalget kan hjælpe ved uenighed
Hvis man lokalt ikke kan blive enige om valg af tillidsrepræsentant eller fællestillidsrepræsentant eller om antallet af tillidsrepræsentanter, så kan sagen sendes til HOD sekretariat, som vil behandle den og eventuelt løfte den til Tillidsrepræsentantudvalget.
Tillidsrepræsentantudvalget varetager de overordnede spørgsmål om tillidsrepræsentanter i Forsvaret. Udvalget består af repræsentanter fra de faglige organisationer repræsenteret i Forsvaret samt repræsentanter fra arbejdsgiverside.