Det er vigtigt for alle parter, at det daglige samarbejde på arbejdspladsen er velfungerende. For at understøtte dette har man ved de fleste myndigheder et samarbejdsudvalg, hvor de ansatte kan få information fra ledelsen, og parterne sammen kan drøfte emner af betydning for arbejdsstedet.
Samarbejdsudvalgene følger af Samarbejdsaftalen, som er en statslig aftale indgået af de centrale parter ved de statslige overenskomster.
HOD er repræsenteret i dette samarbejde på alle niveauer.
- I hovedsamarbejdsudvalget, hvor man aftaler de overordnede rammer mellem arbejdsgiver og arbejdstager for hele det personalepolitiske område.
- I de centrale samarbejdsudvalg og de koordinerende samarbejdsudvalg, hvor der arbejdes videre på styrelses- og myndighedsniveau med de beslutninger, der træffes i hovedsamarbejdsudvalget.
- I faste og ad hoc-udvalg, som behandler bestemte områder, for eksempel personalepolitik, arbejdsmiljø, ligebehandling med videre.
- I de lokale samarbejdsudvalg på arbejdsstederne, hvor HOD typisk er repræsenteret med en tillidsrepræsentant.
HOD kan på den måde give sin mening til kende på samtlige niveauer i forhold til arbejds- og personaleforhold, samarbejde, trivsel og omstilling på arbejdspladsen.
Hvornår oprettes der et samarbejdsudvalg
Der skal oprettes et samarbejdsudvalg ved myndigheder med mindst 25 ansatte. Hvis der er mindre end 25 ansatte, kan man i stedet oprette et såkaldt lokalt koordinationsforum, som kan fungere i stedet for et samarbejdsudvalg, men med samme opgaver. Her samarbejdes der efter samme principper, som er indeholdt i samarbejdsaftalen.