Tilbage til nyheder
| Skrevet af Søren Wad Clausen, konsulent

Punktum i sagen om spisepause

hod-nyhed_fagligt-3
Der er nu aftalt en honorering til de berørte medarbejdere ved NATO-stabe, hvor den betalte spisepause ikke har været korrekt forvaltet.

FPS, CS og HOD har i løbet af foråret 2021 drøftet, hvordan sagen om betalt spisepause ved enkelte NATO-stabe i udlandet kunne lukkes på en hensigtsmæssig måde. Overenskomstforliget fra 2018 samt flere efterfølgende forligstekster efterlod ingen tvivl om, at retten til betalt spisepause efter retningslinjer fra centralt hold var blevet fejlagtigt forvaltet ved de pågældende stabe. Forvaltningen blev rettet til med virkning fra d. 1. januar 2021, men der udestod en periode før denne dato, hvor den fejlagtige forvaltning kunne være rettet, men hvor dette ikke skete.

 

Organisationerne og FPS er nu blevet enige om en model, hvor medarbejderne, som for HOD’s vedkommende er fra ledergruppen op til og med M331 – en gang for alle – modtager en honorering, der kompenserer dem, for den periode de har gjort tjeneste ved en stab, hvor den betalte spisepause ikke har været korrekt forvaltet. Honoreringen er aftalt som et fast beløb pr. dag, man har gjort tjeneste ved staben i den pågældende periode.

 

FPS har fundet frem til 76 officerer, der skal modtage kompensation, og udbetalingen vil finde sted snarest muligt på en særlig lønkode.

 

Del med dit netværk:
Del på LinkedIn Send til mail Del på Facebook Del på X

Seneste nyheder

Ledertrivsel i praksis

Styrk din ledertrivsel

BFA sætter fokus på ledertrivsel med fire webinarer og en stor konference, hvor du gratis kan få konkrete værktøjer til at styrke din trivsel som...

Læs mere
NielsTønning2025-93

Kernepunkt for regeringen

LEDER, juni 2026. På trods af den historisk brede politiske opbakning til genopbygningen af Danmarks forsvar, vil landets nye regering stå over...

Læs mere
© 2025 HOD. Alle rettigheder forbeholdes.