Tilbage til nyheder
| Skrevet af Steen Gøtsche, konsulent

Indefrosne feriepenge ved pension

hod-nyhed_fagligt-hod-logo
Officerer kan godt få udbetalt de indefrosne feriepenge, når de går på tjenestemandspension. Men der skal søges om det.

Der har været en del forvirring om udbetaling af indefrosne feriepenge ved pension. Det gælder både, hvis man har hævet nogle og kun har en resterende del tilbage, og hvis man har ladet det hele stå for først at få det udbetalt ved pension.

 

Forvirringen har gået på, om udbetalingen sker ved folkepensionsalderen, eller når man går på tjenestemandspension.

 

HOD har været forbi Forsvaret, Medarbejderstyrelsen, Beskæftigelsesministeriet, borger.dk, Udbetaling Danmark og til slut endnu en tur hos ATP, som forvalter de indefrosne feriemidler. Her forlyder det nu, at de resterende feriepenge normalt udbetales ved folkepensionsalderen, men at man ved pensionering som tjenestemand før folkepensionsalderen, kan søge om at få de indefrosne feriepenge udbetalt.

 

ATP skriver:

Vi kan bekræfte, at tjenestemænd, der forlader arbejdsmarkedet, inden de når folkepensionsalderen, og som i den forbindelse får udbetalt tjenestemandspension, er omfattet af § 15, stk. 2 i lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler i de tilfælde, hvor tjenestemændene anses som omfattet af lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler. Tjenestemænd, der er i denne situation, kan derfor ansøge om udbetaling af de tilgodehavende feriemidler før de har nået folkepensionsalderen.”

 

Del med dit netværk:
Del på LinkedIn Send til mail Del på Facebook Del på X

Seneste nyheder

NielsTønning2025-93

Kernepunkt for regeringen

LEDER, juni 2026. På trods af den historisk brede politiske opbakning til genopbygningen af Danmarks forsvar, vil landets nye regering stå over...

Læs mere
© 2025 HOD. Alle rettigheder forbeholdes.