Hjemmeværnet til anden etape
Tekst: Michael Aagaard Jensen, journalist
Verdens største cykelløb, Tour de France, kørte i år løbets første tre etaper i Danmark – det kommer næppe bag på nogen.
Anden etape begyndte i Roskilde. Her var det Hjemmeværnsdistrikt Midt- og Vestsjælland, der sammen med politiet og andre myndigheder, skulle sørge for, at cykelløb og anden trafik forløb planmæssigt. Oberstløjtnant Peter Serup, der er chef for hjemmeværnsdistriktet, har været med i planlægningen af den store opgave i et års tid. En opgave, der konstant ændrede sig.
– Det er almindelig kendt, at Tour de France er et kæmpe setup. Der er en lang række krav til værtslandet, og de udvikler sig løbende. De seneste justeringer til planen fik vi i går aftes. Det var mindre ting, men det viser, at det er forholdsvist dynamisk, fortæller han, dagen før rytterne klikker foden i pedalerne på anden etape af cykelløbet.
Sjælland delt i to
Hjemmeværnets opgave er at støtte politiet med trafikregulering under anden etape. På selve dagen er knap 80 soldater fra Hjemmeværnsdistrikt Midt- og Vestsjælland fordelt ud over den sjællandske del af den lige over 200 kilometer lange rute. Yderligere omkring 20 stabsofficerer er fordelt i et operationscenter og ved kommandocentraler hos politi og beredskab.
En stor del af Hjemmeværnsdistriktets opgave er at sikre, at beredskabet fungerer, selvom Tour de France-ruten i bund og grund har delt en stor del af Sjælland over i to. Ruten tværs over det midt og vestsjællandske landskab afskærer nemlig al trafik fra at køre frit. Så for at sikre at ambulancer og brandbiler kan komme frem, hvis uheldet skulle være ude et sted i den berørte del landet, er der langs ruten oprettet en række beredskabssluser bemandet med mandskab fra Hjemmeværnet.
– Vi skal sikre, at for eksempel ambulancer har den samme reaktionstid som normalt. Det er et kæmpe setup at koordinere, at beredskabet stadigvæk fungerer med alt, hvad der hedder brand og redning, siger Peter Serup.
Stor festival
Som om verdens største cykelløb ikke var en stor nok opgave, så er lørdag den 2. juli, hvor etapen starter i Roskilde, også kulminationen på dette års Roskilde Festival. En af Europas største musikfestivaler. Her er Hjemmeværnsdistrikt Midt og Vestsjælland også til stede med soldater, der står for trafikregulering.
– Der er nogle indbyrdes afhængigheder mellem festivalen og Tour de France. Derfor lukker vi i år dele af vores opgaver omkring festivalen ned. Både for at støtte med mandskab til Tour de France, men også fordi dele af færdslen omkring Roskilde Festival simpelthen er nødt til at lukke ned, indtil feltet og karavanen er ude af byen igen. Så der er en masse større og mindre tandhjul, der skal passe sammen, fortæller Peter Serup.
Cykelløb og Host Nation Support
Selvom det ikke er hverdagskost at støtte verdens største cykelløb samtidig med en af Europas største festivaler, så er det faktisk helt almindelige militære rutiner, som Hjemmeværnsdistrikt Midt- og Vestsjælland trækker på.
– Det, der helt grundlæggende gør os kompetente og kvalificerede til at deltage omkring Tour de France, er i virkeligheden en militær opgave, som ikke har noget med cykelløb at gøre. Vores kompetencer ud i bevogtning, afspærring og trafikregulering er opgavetyper, som vi finder under Host Nation Support, altså værtsnationsstøtte. Her skal vi kunne bevogte, eskortere og afspærre omkring militære kolonner, så den ikke er til gene for almindelig trafik, kommer hurtigt videre og så civil trafik ikke er til gene for kolonnen. Det er i virkeligheden det, vi bruger, når vi står der til cykelløbet, siger Peter Serup.
Folkefest
Forud for den store dag havde politi, hjemmeværnsdistriktet og de andre deltagende myndigheder haft mulighed for at prøve setup af. Den 11. juni var der Tour de Storebælt, et motionsløb som fulgte Tour-ruten. Det gik godt til generalprøven, og det samme gjorde det til premieren.
– Det gik snorlige. Soldaterne har været supermotiveret til opgaven. Alt gik som planlagt, på trods af lidt udfordringer, siger Peter Serup.
Udfordringerne bestod i, at et par busruter igennem Roskilde ikke havde fået at vide, at de skulle lægge ruterne om.
– Der viser mine soldater, at de havde forstået opgaven. De vurderede situationen og lukkede nogle busser igennem i starten, og på et tidspunkt sagde de, at nu går det ikke mere, og så måtte de finde andre løsninger, fortæller Peter Serup.
Så det var en tilfreds chef, der kunne nyde stemningen i byen på sin vej rundt for at se til sine soldater.
– Det var jo ikke til at køre, så jeg gik rundt til alle posterne i Roskilde. Det lyder fortærsket, men når de siger i fjernsynet, at Tour de France er en folkefest, så er det faktisk enormt dækkende. Folk havde på alle mulige måder gjort en fest ud af det.
HJV har helt sikkert været ved alle etaper :-). så hvorfor kun HDMVSJ omtalt